Vrácení vozu z operativního leasingu
Pořídit si auto na operativní leasing může dnes nejen firma, ale i nepodnikající fyzická osoba. Dlouhodobý pronájem vozu má mnoho výhod, ale jak je to, když nájem skončí a auto musíte vrátit?
Pořídit si auto na operativní leasing může dnes nejen firma, ale i nepodnikající fyzická osoba. Dlouhodobý pronájem vozu má mnoho výhod, ale jak je to, když nájem skončí a auto musíte vrátit?
Operativní leasing má oproti koupi vozu mnoho výhod. Jednou z nich je, že po skončení nájemní smlouvy, se nemusíte starat o to, komu vůz prodáte, ani jakou má hodnotu a už vůbec, kolik jste za ta léta na autě prodělali jenom tím, že jste si ho koupili nové.
U lepších operáků máte v ceně nájmu zahrnuty i zimní a letí pneumatiky včetně ceny pneuservisu, cenu servisních záručních prohlídek a v těch nejlepších dokonce veškeré náhradní díly, které můžete po dobu užívání vozu a trvání smlouvy potřebovat. V ceně je zahrnuto také pojištění, a to jak povinné ručení, tak havarijní pojištění. O většinu starostí s vozem tak máte postaráno.
Podle toho, zdali jste zvolili krátkodobý operativní leasing (na několik měsíců), nebo dlouhodobý pronájem, možná i bez fixní doby nájmu, dříve nebo později přijde den, kdy smlouva skončí a vy se budete muset rozhodnout co dál. Pak nastávají v podstatě 3 možnosti:
Pokud budete vůz skutečně vracet, čeká vás nějaké to papírování a předání vozu zpět majiteli – pronajímateli. Prvním krokem je domluvení termínu předání vozu. Toto je vhodné vykomunikovat s několika týdenním předstihem s poskytovatelem, který se vám obvykle sám ozve, aby s vámi domluvil postup ukončení smlouvy operáku. Kontakty máte uvedeny ve vaší leasingové smlouvě, případně na webu konkrétního poskytovatele.
Poskytovatel vozu, se bude chtít ujistit, že vůz, který jste měli několik měsíců, nebo let bez jeho dozoru, vrátíte v pořádku. A tak by to mělo i být. Každý poskytovatel má svoje postupy a tabulky, jak přistupuje k poškození vozu. Solidní poskytovatelé, mají toto vždy buď na svém webu, přímo v leasingové smlouvě, nebo tyto informace po vyžádání bez problémů poskytne. Jedná se především o to, jaké vady jsou již brány jako závada a jaké jako běžné opotřebení. Jako příklad můžeme uvést, např. drobné oděrky od odletujících kamínku. Poskytovatel má pak přesně uvedeno kolik a jak velkých takových oděrek může na vozu být, aby je uznal jako běžné opotřebení. Samozřejmě základní pravidlo zní – chovejte se k vozu jako by byl Váš a nejspíše nebudete mít při vracení problém. Jednoduše by stav vozu měl odpovídat jeho stáří a počtu ujetých kilometrů. Samozřejmě je pochopitelné, že takové propálené, nebo odřené sedáčky po pár letech provozu, nejsou určitě běžným opotřebením. Pokud takové vady poskytovatel při vrácení nalezne, budete je muset uhradit v takové výši, aby mohl být vůz uveden do stavu, jaký je odpovídací jeho stáří. Jedna velmi konkrétní věc se pak většinou neschová, a to jsou odřené aluminiové disky kol. Dejte si proto pozor na obrubníky a budete mít při vracení klid.
Obecně pak platí, že solidní poskytovatelé, se určitě neohání mikroskopickými oděrkami po kamínku. I oni chtějí abyste se k nim příště zase vrátili. Pokud se o vůz skutečně staráte tak, aby zbytečné netrpěl, dáváte si pozor při parkování a udržujete interiér ve stavu kdy se nebojíte svézt svoje přátele, nebo obchodní partnery, pak se nemusíte bát. Vrácení vozu z operativního leasingu Vás pak nebude stát vůbec nic navíc.