Průměr nestačí
V bazarech jsou někdy k vidění dvě stejná auta za rozdílnou cenu, čím se liší? Většinou právě počtem najetých kilometrů. Ten totiž zásadně ovlivňuje zůstatkovou hodnotu ojetiny, často bez ohledu na její technický stav. Splátku operativního leasingu tvoří z větší části právě rozdíl mezi pořizovací cenou nového vozu a jeho zůstatkovou hodnotou při následném prodeji, mezi další položky pak patří pojištění a servisní služby.
Lidé mají obecně tendenci svůj roční nájezd kilometrů podceňovat. Vycházet jen z toho, že za jeden den najedete průměrně 30 km, se nemusí vyplatit. Stačí jedna dovolená v Chorvatsku a na tachometru během týdne přibyde i několik tisíc km. Dle statistik najede průměrně česká rodina 20 000 km ročně, u firemních flotil bývá hodnota i o 20 000 km vyšší. Obecně je vždy lepší nechat si při nastavování nájezdu rezervu nebo sáhnout po takové nabídce, v níž poskytovatelé sami vytvořili tzv. volnou hranici, která se pohybuje v rozmezí 3000 až 5000 km.
Plaťte jen to, co opravdu využijete
Je-li například Škoda Octavia při nájezdu 20 000 km k mání na 24 měsíců za 6287,- Kč, můžete ji při volné hranici 5000 km vrátit za dva roky i s 25 000 najetými kilometry bez jakýchkoliv dalších poplatků. Pokud se dostanete za volnou hranici, nebo pokud v nabídce žádná volná hranice není, je každý ujetý kilometr navíc pokutován. Výše poplatku je u každého poskytovatele nastavena jinak, obecně se pohybuje mezi 0,6 až 1,8 Kč za kilometr.
Cílem kvalitního operativního leasingu je, abyste při pronájmu auta zaplatili jen to, co opravdu využijete. Proto je vedle pokuty za kilometry navíc zpravidla uvedena i částka, kterou zákazník získá zpět, pokud celý nájezd km za dobu trvání pronájmu nevyužije. Průměrně se jedná o 0,4 Kč/km, některé operativní leasingy ale nabízejí částky shodné s výší pokuty za přečerpání limitu najetých kilometrů.
Ceny za přečerpání a nevyčerpání limitu kilometrů mohou být navíc odstupňované. Za nájezd 2000 km navíc může být pokuta nižší než za nájezd 5000 km. V nabídce operativního leasingu jsou tyto částky vždy zřetelně vyznačeny, nejčastěji v hlavní tabulce spolu s cenou pronájmu a celkovým nájezdem.
Nevratné rozhodnutí
Nájezd kilometrů je potřeba stanovovat opravdu pečlivě. Pokud zjistíte, že se sjednaným limitem kilometrů nevystačíte, je třeba co nejdříve informovat poskytovatele. Záleží na něm, zda má možnost počet kilometrů navýšit. Navýšení ale vždy znamená také vyšší měsíční splátku, navíc je možné, že se dostanete na hranici kilometrů, kdy auto čeká servisní prohlídka. Cena za prohlídku ale již nemůže být rozvržena do jednotlivých splátek, může se proto stát, že jí budete muset uhradit na vlastní náklady.
Vyplatí se raději nespoléhat na ochotu poskytovatele leasingu a vybrat si nabídku s dostatečným nájezdem. Poskytovatel operativního leasingu totiž není povinen vám vyhovět a limit najetých kilometrů navýšit. Může se tak stát, že kvůli podcenění nájezdu zaplatíte na dodatečných poplatcích ve výsledku více, než kolik by za celou dobu operativního leasingu stálo auto se sjednaným vyšším nájezdem.
Pokud budete mít při výběru operativního leasingu jakékoliv dotazy, neváhejte se na nás obrátit. Vždy vám rádi poradíme.